امروز : دوشنبه , ۰۵ آبان ۱۳۹۹

درباره لنت ترمز بیشتر بدانید

اگر صدای عجیبی از سیستم ترمز اتومبیلتان شنیدید، با پرداخت هزینه‌ای کم لنت را تعویض کنید، در غیر این صورت آسیب دیدن روتور، باید هزینه زیادی برای صافی سطح و یا تعویض آن بپردازید.

هر آنچه که نیاز دارید درباره تعویض لنت ترمز بدانید

ترمز قطعه ای حیاتی است که توجه به آن می تواند ایمنی شما و مسافران را هنگام رانندگی تضمین کند. از جمله علایمی که می تواند به شما گوشزد ‌کند که زمان تعویض لنت ترمز است می توان به روشن شدن چراغ ترمز در صفحه کیلومتر شمار و یا نیاز به مسافت بیشتر برای توقف کامل خودرو اشاره کرد.

اگر هر یک از موارد فوق برای شما رخ داد نشان از آن است که وقت تعویض لنت ها رسیده است. اما مواردی دیگری نیز هست که به شما یادآوری می کند چه زمانی می بایست لنت ها را تعویض کنید.

بیایید ابتدا نگاهی به نحوه عملکرد سیستم ترمز داشته باشیم. اکثر خودروهای موجود در بازار از ترمزهای دیسکی بهره می‌برند. در این سیستم، در پشت لنت‌ها روغن جریان پیدا کرده و لنت با روتور (بخش چرخان) تماس برقرار می‌کند که در اثر اصطکاک، خودرو متوقف می‌شود.

بعد از چندین بار تکرار این عمل، لنت‌ها ساییده می‌شوند و ضخامت آن‌ها کم شده و هنگام ترمز عملکرد ضعیفی از خود نشان می دهند. اما چگونه ضخامت لنت های ترمز را بررسی کنیم؟!… کاری بسیار ساده و راحت است. چرخ خودرویتان را نگاه کنید و روتور که فلزی است را پیدا کنید. در یک سمت از این روتور، گیره‌ای فلزی وجود دارد، در این میان این گیره و روتور لنت قرار گرفته است.

ضخامت لنت ها نباید از ۶٫۲۵ میلی متر کمتر باشد. ضخامت لنت را حدس بزنید، اگر کمتر بود باید آن‌ها را تعویض کنید. بسته به نوع خودرو گاهی مشاهده روتور سخت است و ابتدا باید چرخ را جدا نموده و سپس به بررسی لنت در میان روتور و گیره بپردازید.

هنگام بررسی لنت‌ها، نگاهی هم به روتور بیاندازید، اگر بر روی آن فرورفتگی یا شیار عمیقی مشاهده کردید، یعنی زمان تعویض است.

صدای عجیب و غریب هنگام ترمز نیز از علائم هشدار دهنده است. گر این صدا بسیار آزار دهنده باشد، نشان از آن است که نه تنها لنت ترمز تمام شده بلکه گیره با روتور در تماس است. تماس فلز با فلر بسیار خطرناک است و نه تنها کیفیت توقف را کاهش می دهد بلکه باعث آسیب رسیدن به روتور می‌شود.

اگر صدای عجیبی از سیستم ترمز اتومبیلتان شنیدید، با پرداخت هزینه‌ای کم لنت را تعویض کنید، در غیر این صورت آسیب دیدن روتور، باید هزینه زیادی برای صافی سطح و یا تعویض آن بپردازید.

البته گاهی شنیدن صدای سوت از لنت‌ها به دلیل جنس نا‌مناسب لنت نیز می‌تواند باشد.

اگر هنگامی که سمت چپ یا راست می‌پیچید و یا ترمز می‌کنید، کنترل در اختیار شما نیست، سیستم ترمز اتومبیل شما دچار مشکل است. کشیده شدن خودرو به یک سمت به ‌معنای گیر کردن کالیپر بوده که نتیجه آن اصطکاک بیشتر در یک چرخ نسبت به دیگری است.

از دلایل دیگر این امر می‌تواند یکسان نبودن نیروهای وارده به چرخ‌ها باشد. البته همیشه کشیدن شدن خودرو به یک سمت به ‌معنای وجود مشکل در سیستم ترمز نیست. گاهی آسیب در سیستم تعلیق خودرو و ساییدگی لاستیک باعث کشیده شدن خودرو می شود. اگر خودروی شما دارای چنین مشکلی است، حتما به یک مکانیک مراجعه نمایید.

در سیستم ترمز ABS گاهی پدال ترمز شروع به لرزش می کند. علت این امر تماس‌های سریع و ممتد لنت با روتور بوده که ایجاد لرزش می‌کند. اگر در هنگام ترمزهای عادی چنین اتفاقی افتاد، سیستم ترمز خودرو شما مشکل دارد.

به‌طور کلی سطح ناهموار روتور موجب ایجاد لرزش در پدال ترمز می شود. روتورها معمولا تحت فشار بسیار زیاد، دچار تغییر شکل می‌شوند. گاهی شکل روتور در اثر گرمای ناشی از اصطکاک در زمان ترمزهای شدید تغییر می یابد.

گاهی لرزش پدال به دلیل بالانس نبودن چرخ ها رخ می دهد. برای رفع مشکل در هنگام لرزش پدال ترمز، به مکانیک مراجعه کنید.

علاوه‌بر موارد گفته شده در قبل، اگر برای متوقف شدن باید پای خود را تا انتها روی پدال ترمز فشار دهید، این لنت ترمز فرسوده و یا مشکل در سیستم هیدرولیک ترمز را نشان می دهد. مشکل در سیستم هیدرولیک یعنی در روغن ترمز هوا وجود دارد و یا سیستم دچار نشستی است.

برای بررسی نشتی روغن ترمز می‌توانید یک برگه سفید را هنگام شب زیر خودرو قرار دهید و صبح آن را مشاهده کنید. روغن ترمز معمولا روشن بوده و شبیه به روغن خوراکی است.

خلاف حالت قبل نیز وجود دارد، یعنی حالتی که با لمس پدال خودرو متوقف شود که در این حالت باز هم سیستم ترمز دچار مشکل است. این امر می‌تواند نشان‌دهنده فرسوده بودن روتور و یا وجود رطوبت در روغن ترمز باشد. برای رفع این مشکل می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای کم، روغن ترمز را عوض کنید.

 

منبع: ganjipakhsh.com