امروز : شنبه , ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

هوشمندی در مدیریت ناوگان حمل و نقل

در مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل ، اطلاعات مکانی، میزان نیازمندی به تعمیرات، تحلیل رفتار رانندگان، سوخت مصرفی و دیگر شاخصه‌های وسایل نقلیه جمع‌آوری و تحلیل می‌شود و سازمان می‌تواند بر اساس این تحلیل تصمیمات کارآمد اتخاذ کند.

توسعه خدمات حمل و نقل با نرم افزار مدیریت ناوگان

سالهاست که برای توسعه خدمات حمل و نقل و بهبود روند مدیریت عملکرد ناوگان حمل و نقل از نرم افزارهای مدیریت ناوگان استفاده می شود و روش های پر اشتباه و دردسر ساز دستی کمتر مورد استفاده قرار میگیرد.

امکانات و قابلیت‌های سامانه مدیریت هوشمند ناوگان:

بارها و بارها در مطالب آموزشی متفاوت در مورد امکانات و قابلیت های سیستم مدیریت ناوگان صحبت کرده ایم و در تمامی آن مطالب گفته شده که سیستم مدیریت ناوگان مبتنی بر استفاده از فناوری های GPS و GSM است.

در سیستم مدیریت ناوگان هر خودرو به یک نرم افزار مرکزی و چند سخت افزار ( سنسورهای لازم جهت گزارشگیری) مجهز می شود. در این سامانه علاوه بر دریافت لحظه‌ای اطلاعات مکانی خودرو از ماهواره‌های GPS، اطلاعاتی مانند: میزان سوخت مصرفی، مسافت طی شده، وزن بار خودرو، دمای محفظه حمل بار، دما و دور موتور، ساعت کارکرد موتور و ... گردآوری شده و با استفاده از شبکه GSM به نرم‌افزار مرکزی مدیریت ارسال می‌گردد.

مکانیزه کردن روند تعمیر و نگهداری خودروها یکی دیگر از قابلیت های مهم و بسیار کاربردی این سیستم است. با بهره‌گیری از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان، تمامی زمانهای لازم جهت سرویس‌های تعمیر و نگهداری هر خودرو و هزینه‌های مرتبط با آن در سامانه ثبت می شود. عملکرد این راهکار کاهش چشمگیر هزینه تعمیر و نگهداری خودروها و افزایش بهره‌وری از آن‌ها را به همراه خواهد داشت.

شتاب شدید، ترمز و گردش‌های شدید، سرعت بیش از حد، دور موتور بالا و بررسی هر نوع رانندگی اصولی از دیگر قابلیت های این سیستم است. تمای این گزارشات در اختیار مدیریت قرار می‌گیرد تا ضمن رتبه‌بندی رانندگان به لحاظ رانندگی ایمن، نسبت به اصلاح رفتار آن‌ها نیز اقدام کنند. این راهکار سبب کاهش هزینه‌های سوخت مصرفی و تعمیر و نگهداری ناوگان، کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی، افزایش مهارت رانندگان و کاهش تصادفات می‌گردد.