امروز : جمعه , ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

پژو301 تولید داخل، اسفندماه 98 عرضه می‎شود

خودرو پژو301 سال آینده بدون حضور شرکت فرانسوی به بازار عرضه خواهد شد

داخلی‎سازی پژو 301

درحال‎حاضر تلاش شده است تا بعد از خروج پژو از ایران، خودروهایی را که در این قرارداد ذکر شده بود، در داخل و بدون حضور این کمپانی فرانسوی تولید کنیم. بر این اساس، در گام نخست خودرو پژو301 سال آینده بدون حضور این شرکت فرانسوی به بازار عرضه خواهد شد.

 مدیرعامل گروه صنعتی ایران‎خودرو در حاشیه سومین دوره از نمایشگاه خودرو تهران درمورد غرامت در نظر گرفته‌شده در قرارداد با فرانسوی‌ها گفت: «درحال‎حاضر تلاش شده است تا بعد از خروج پژو از ایران، خودروهایی را که در این قرارداد ذکر شده بود، در داخل و بدون حضور این کمپانی فرانسوی تولید کنیم. بر این اساس، در گام نخست خودرو پژو301 سال آینده بدون حضور این شرکت فرانسوی به بازار عرضه خواهد شد.» هاشم یکه‌زارع تصریح کرد: «درحال‎ حاضر مشغول داخلی‎سازی پژو301 هستیم؛ به‎نحوی‎که این خودرو در اسفندماه سال 98 به بازار عرضه می‌شود.

البته تولیدات آزمایشی آن در سال جاری در دست انجام است و وقتی یک خودرو بدون اتکا به پژو در داخل تولید می‎شود، به این معناست که میزان داخلی‌سازی آن بالا خواهد بود؛ چنان‎که تمام قالب‌های بدنه و قطعات این خودرو داخلی‌سازی شده‌اند. در این دوره از نمایشگاه نیز هدف ما این است که با قطعه‌سازان داخلی درمورد تولید قطعاتی از خودروهایی مانند پژو301 که تاکنون اقدامی در زمینه داخلی‌سازی آن‌ها انجام نشده است، مذاکره کنیم.» وی درخصوص میزان داخلی‌سازی پژو2008 نیز اظهار داشت: «داخلی‌سازی روی خودروهایی انجام می‌شود که تیراژ تولید بالایی داشته باشند و این در حالی است که پژو2008 تیراژ بالایی ندارد و تولید داخل آن مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود.»

مدیرعامل ایران‎خودرو همچنین با اشاره به تحویل خودروهای 2008 گفت: «درحال‎حاضر این خودروها به نوبت به مشتریان تحویل می‌شود.»


سه تفاوت خروج پژو از ایران با خروج قبلی

به گفته یکه‌زارع، ترک بازار ایران توسط پژو این بار با دوره پیش متفاوت است، چراکه در سال 91 پژو به ایران پشت کرد و به همکاری‎اش خاتمه داد اما این بار به‎اصطلاح عقب‎عقب رفت و از ایران خارج شد؛ چراکه سرمایه، فناوری و خطوط تولیدی که به ایران آورده بود، در کشورمان باقی ماند.» وی درخصوص غرامتی که در قراردادها برای خودروسازان اروپایی مانند پژو درنظر گرفته شد تا منافع ایران تامین شود، بیان کرد: «باید این سه نکته را در نظر گرفت که پژو این بار پول و سرمایه به ایران آورد و تکنولوژی ساخت را به کشورمان منتقل کرد و ما نیز اجازه نخواهیم داد تولید خودروهای موردنظر در قراردادها با خروج پژو متوقف شود.»

وی همچنین درمورد وضعیت قطعه‌سازان و مشکلات آن‌ها تصریح کرد: «نباید تنها وضعیت فعلی آن‌ها را نگاه کرد و باید در نظر داشت که شرایط به همین شکل باقی نخواهد ماند و به‎طور قطع اوضاع بهبود پیدا می‌کند.»

محصولات جدید و پلت‎فرم داخلی

مدیرعامل ایران‎خودرو درخصوص برنامه‌های ایران‎خودرو برای ارائه محصولی جدید بیان کرد: «خودرو 207 نمونه‌ای از این کارهاست که به‌دنبال آن محصولات جدیدی به بازار خواهند آمد.» وی درخصوص پلت‌فرم داخلی ایران‎خودرو نیز گفت: «درحال‎حاضر مشغول کار روی پلت‎فرم هستیم اما حداقل به 2.5سال زمان نیاز داریم.» یکه‎زارع درمورد داخلی‌سازی محصولات ایران‌خودرو اظهار داشت: «خودروهای پرتیراژ شرکت بیش‌از 70درصد داخلی‌سازی شده‎اند و تنها حدود یک‌ششم هزینه تولید آن‎ها با ارزبری همراه است.» وی درخصوص پرداخت مطالبات قطعه‌سازان نیز گفت: «این موضوع به‎صورت یک پکیج است و نه‎تنها خودروساز بلکه برخی از عوامل بیرونی ازجمله قیمت خودرو و مناسبات بانکی هم روی آن تاثیرگذار هستند.»


کیفیت و مطلوبیت، دو موضوع جداگانه‎اند

وی در ادامه افزود: «ایجادکیفیت وظیفه اصلی ما است و محصولات ما در هر شرایط و با هر قیمتی که عرضه می‌شوند، باید از کیفیت خوبی برخوردار باشند.» مدیرعامل ایران‎خودرو با اشاره به این‎که کیفیت و مطلوبیت دو موضوع جداگانه هستند، بیان کرد: «کیفیت مربوط‌به آن چیزی است که خودرو باید براساس آن‌ تحویل شود، اما مطلوبیت مربوط‌به آپشن‌ها و تجهیزاتی است که مشتریان بابت آن‌ها پول پرداخت می‌کنند و همان چیزی است که در خودروهای خارجی هم دیده می‌شود.» وی درمورد مطلوبیت خودروهای داخلی گفت: «مطلوبیت در برخی خودروها وجود دارد؛ به عنوان مثال در برخی خودروها سنسور عقب یا تجهیزاتی این‎چنینی هست اما  ایجاد کیفیت وظیفه ذاتی ما است. چه قیمت‌ها افزایشی باشند و چه کاهشی، وظیفه ما ارائه خودرو کیفی است.»

 

منبع: شهر خبر