امروز : جمعه , ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

این خودرو‌ها امسال می‌آمدند، اگر...!

از ممنوعیت واردات خودرو سخن می‌گیوییم. اقدامی که باعث شد بیشتر شرکت‌های واردکننده خودرو که مدت‌ها مشغول توسعه بازار، آموزش نیرو‌ها و گسترش خدمات و سبد محصولات خود بودند، رو به تعطیلی بروند و پای تمام خودرو‌هایی که برای دیدنشان در خیابان‌ها انتظار می‌کشیدیم، به کلی از ایران بریده شود.

خودروهایی که وارد ایران نشدند

این یک گزارش عجیب است! حتما می پرسید عجیب از چه نظر؟ چون همیشه در چنین پرونده هایی، با خبرهایی هیجان انگیز به استقبال مخاطبانمان می آمدیم و با کلی انرژی، خبر از محصولات تازه بازار می دادیم. این بار اما نه برای ما انرژی مانده، نه برای بازار خودرو! همه چیز داشت خوب پیش می رفت تا اینکه انگار زمین زیر پای بازار خودرو را چند باری محکم تکاندند تا همه چیز بهم بریزد! بازگشت تحریم های ظالمانه غرب باعث شد تمام قراردادهای جدید خودرویی که بعد از برجام بسته شده بود تعلیق شود.

از سوی دیگر، تصمیم گیرندگان داخلی، پیش از اجرای دور جدید تحریم ها، خودشان دست به کار شدند و بخشی از فعالان صنف خودرو را با یک قانون خلق الساعه تحریم کردند. از ممنوعیت واردات خودرو سخن می گیوییم. اقدامی که باعث شد بیشتر شرکت های واردکننده خودرو که مدت ها مشغول توسعه بازار، آموزش نیروها و گسترش خدمات و سبد محصولات خود بودند، رو به تعطیلی بروند و پای تمام خودروهایی که برای دیدنشان در خیابان ها انتظار می کشیدیم، به کلی از ایران بریده شود. نتیجه تمام این اتفاقات، نمایشگاه های خودرویی سوت و کوری است که اخیرا برگزار شده و البته بسیاری از نمایشگاه ها که به خاطر وضع فعلی چراغ شان خاموش شده. راستش را بخواهید، ما هم تصمیم گرفتیم پرونده ای مناسب این شرایط محیا کنیم. شاید رنگ و لعاب این پرونده در نظر اول جذاب به نظر برسد، اما محتوای آن قطعا جز حسرت چیزی برای مخاطبانمان نخواهد داشت. چرا که به سراغ خودروهایی رفته ایم که یا در یک قدیمی بازار ایران بودند، یا شرایطشان جوری بود که قطعا به ایران وارد شوند.

ب ام و X2

بعد از وضع قانون ممنوعیت واردات خودروهای بالای 40 هزار دلار، دامنه فعالیت پرشیا خودرو در ایران رو به محدودیت رفت. چرا که بیشتر مدل های ب ام و بیش از 40 هزار قیمت داشتند و عملا ورودشان به ایران با مشکل روبرو شده بود. در همین راستا، پرشیا خودرو تصمیم گرفته بود تا سبد محصولات اش را با خودروهای کوچک تر و ارزان تر ب ام و کامل کند. عرضه مینی در ایران توسط این شرکت نیز اقدامی در همین راستا بود. اما اواخر سال گذشته احتمال ورود ب ام و X2 در سال 97 بسیار قوت گرفته بود. کراس اووری کاملا جدید و زیر 40 هزار دلار که با توجه به مقبولیت برادران بزرگ ترش، امید فراوانی به پرطرفدار شدنش در بازار ایران بود.

در نمایشگاه توکیو، ب ام و X2 را به عنوان پلی میان X1 و X3 معرفی کرد. کراس اووری که شباهت فراوانی با کانسپت معرفی شده در پاریس داشت. شاید تصور کنید این خودرو بزرگ‌تر از X1 و کوچک‌ترا ز x3 است؛ اما در واقع، X2 حدود ۷.۵ سانتی‌متر طول کمتری نسبت به X1 دارد و به همین میزان، نسبت به زمین ارتفاع سقف کمتری دارد. فاصله‌ی کف X2 با سطح زمین، کمتر از X1 است و باید قبول کرد به دلیل سبک طراحی بدنه، اسپرت‌تر و جوان‌پسندتر نشان می دهد.

ترکیب یک ظاهر عضلانی با چراغ‌های LED جلو و عقب، ادوات خاکستری رنگ در قسمت رکاب و سپرها در کنار اسپویلر عقب، ب ام و X2 را نه‌تنها متمایز از X1، بلکه فراتر از دیگر کراس‌اورهای این کلاس نشان می‌دهد. در فضای داخلی X2، اصالت محصولات ب ام و حفظ شده است؛ درحالی‌که می‌توان رنگ‌بندی‌ متنوعی در پوشش صندلی‌ها و قسمتی از داشبورد را سفارش داد. مهم‌ترین مدل‌های این خودرو عبارت هستند از xDrive18i, xDrive20i, xDrive20d و xDrive25d که در نمونه‌های xDrive به صورت دودیفرانسیل و در نسخه‌های SDrive، تک‌دیفرانسیل عرضه می شوند. X2 در نسخه های بنزینی به پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو و دو لیتری توربو مجهز است.

این پیشرانه ها می توانند قدرتی در بازه ۱۳۶ تا ۲۵۱ اسب بخار تولید کنند و در زمان گمانه زنی برای ورود X2 به بازار ایران، این پیشرانه ها محتمل ترین گزینه ها برای عرضه در کشورمان بودند. همچنین در نسخه sDrive 20i و xDrive 20i نیز گیربکس دو کلاچه ۷ سرعته با پیشرانه جفت می شود و در مدل های دیگر، X2 از گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک بهره می برد. این پیشرانه های مدرن در کنار مصرف سوخت اقتصادی می توانند شتاب کمتر از ۹ ثانیه را برای X2 به ارمغان بیاورند. در صورت حضور ب ام و X2 در بازار ایران، انتظار می رفت این کراس اوور بتواند دوباره سهم خوبی از بازار خودروهای لوکس را برای پرشیا خودرو زنده کند. سهمی که با عدم ورود x3 و x4 از دست رفته بود.

لکسوس UX

یکی از کارشناسان خودرو، سال 97 را سال رونق بازار خودروهای پرمیوم عنوان کرده بود. شرکت های واردکننده برای کسب سهم از این بخش پرطرفدار بازار، هر از گاهی یک سورپرایز جدید رو می کردند. پیش از ممنوعیت واردات خودرو، وضع قانون ممنوعیت واردات خودروهای بالای 40 هزار دلار، بازار خودروهای لوکس و پرمیوم بازار را محدودتر از همیشه کرد.

اما با این شرایط هم می توانستیم به ورود خودروهای کوچک تر و معمولی تر از کمپانی های لوکس ساز به کشور امید داشته باشیم. لکسوس از جمله برندهایی است که در سال های اخیر حضور پررنگی در سگمنت خودروهای پرمیوم بازار ایران داشته است. اگر خاطرتان باشد، در نمایشگاه خودرو تهران محصولات جدید لکسوس از جمله آخرین مدل های RX، GS و IS به نمایش درآمدند. از میان آن ها، تنها مدل RX، آن هم در تعداد محدود به بازار عرضه شد.

نسخه فیس لیفت NX و IS تا شوروم مرکزی ایرتویا آمدند، اما هیچوقت پایشان به بازار باز نشد. با توجه به محبوبیت خودروهای شاسی بلند و قوانین اخیر گمرکی، پیش بینی ما برای سال 97 یا 98، ورود لکسوس UX به بازار ایران بود. لکسوس UX به عنوان کراس اووری کوچک تر از NX، عملکردی اسپرت دارد. یکی از مهمترین نقاط قوت این محصول جدید لکسوس، طراحی ظاهری جذاب آن است. نسخه‌ی 200 لکسوس UX از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر خطی ۲ لیتری بنزینی با قدرت ۱۶۸ اسب بخار و بازده حرارتی حدود ۴۰ درصد در کنار جعبه‌دنده‌ی جدید CVT استفاده می‌کند. در مقابل مدل هیبرید با کد 250h، قدرت ۱۷۶ اسب بخار و به لطف موتور برقی محور عقب، با سیستم تمام چرخ محرک قرار گرفته است. با توجه به قوانین بازار خودرو ایران و رونق گرفتن بازار خودروهای هیبرید در کشور، احتمال حضور هر 2 این مدل ها داده می شد.

میتسوبیشی اکلیپ کراس

آرین موتور پویا نماینده رسمی میتسوبیشی ژاپن در ایران پیش از ممنوعیت واردات خودرو در مسیر گسترش سبد محصولات خود قدم بر می داشت و با ارائه خدمات پس از فروش مناسب و شیوه های مناسب فروش، نام میتسوبیشی را بیش از پیش بر سر زبان ها انداخته بود. برای تکمیل سبد محصولات میتسوبیشی در ایران و با توجه به پرطرفدار بودن خودروهای شاسی بلند و کراس اوور در بازار، در سال 97 عرضه کراس اووری جدید با نام اکلیپس کراس توسط آرین موتور قطعی شده بود.

اکلیپس به معنی کسوف است و میتسوبیشی این نام را برای کراس اوور جدید خود انتخاب کرده. اگر علاقه مند به خودروهای ژاپنی باشید، حتما این نام را حوالی سال 2012 شنیده اید. بله! کوپه اسپرت و محبوب میتسوبیشی نیز اکلیپس نام داشت. این نام گذاری می تواند حال و هوای اسپرت آن کوپه را برای کراس اوور جدید میتسوبیشی تداعی کند. پروژه اکلیپس کراس در نمایشگاه ژنو 2015 و با معرفی کانسپت XR-PHEV آغاز شد. سرانجام در نمایشگاه ژنو 2017، میتسوبیشی، اکلیپس کراس را به صورت رسمی رونمایی کرد. این کراس اوور مدرن حدود یک سال پس از معرفی در بازار جهانی، آماده عرضه در ایران شده بود و از این نظر می توانست به عنوان یکی از داغ ترین خودروهای بازار مطرح شود. این کراس اوور جمع و جور بر پایه پلت فرم GS شکل گرفته که در میتسوبیشی لنسر و پژو 4008 نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین جالب است بدانید، اکلیپس کراس اولین محصول میتسوبیشی بعد مالکیت توسط نیسان به شمار می رود. میتسوبیشی اکلیپس کراس در بازار جهانی با 2 پیشرانه 1.5 لیتری توربو و 2.2 لیتری توربودیزل (مخصوص بازار اروپا) عرضه شده که آرین موتور پویا به عنوان نماینده رسمی میتسوبیشی ژاپن در ایران، قرار بود نسخه مجهز به موتور 1.5 لیتر را برای عرضه در کشورمان کند. توان این پیشرانه به 163 اسب بخار و گشتاورش به 250 نیوتن متر می رسد. برای این کراس اوور ژاپنی 2 نوع گیرباکس دستی و اتوماتیک در نظر گرفته شده که نمونه مجهز به گیرباکس CVT برای عرضه در بازار ایران انتخاب شده بود. میتسوبیشی اکلیپس کراس 23 تا 28 هزار دلار قیمت دارد و طبق اعلام آرین موتور قرار بود با قیمت 262 میلیون تومانی در ایران عرضه شود. رقمی که اگر در جیبتان باشد، در حال حاضر می توانید با آن به یک شاسی بلند چینی فکر کنید!

تویوتا یاریس

در 2 سال گذشته، بازار خودروهای هاچ بک مسیر متنوع شدن را در پیش گرفته بود. هاچ بک ها در کشورهای اروپایی مقبولیت قابل توجهی دارند و در زمره پرطرفدارترین خودروها جای می گیرند. در ایران هم با گسترش فعالیت شرکت های واردکننده، تعداد هاچ بک های مد روز بازار نیز رفته رفته افزایش می یافت. همچنین چند نمونه از محصولات قراردادهای جدید خودروی نیز در کلاس هاچ بک ها جای می گرفتند. خودروهایی مثل سیتروئن C3 و پژو 208. از سوی دیگر خودروهای هیبرید نیز بیش از پیش در بازار ایران شناخته شدند و جایگاه خود را میان خریداران ایرانی پیدا کردند.

اما ممنوعیت واردات خودرو به خودروهای پاک هم رحم نکرد و پای آن ها را نیز از بازار خودرو ایران برید. در مورد تویوتا یاریس هیبرید صحبت می کنیم. ترکیبی از یک هاچ بک مدرن و یک خودرو پاک که ایرتویا قصد داشت به طور قطعی آن را در ایران عرضه کند. ایرانی ها با نسل دوم یاریس آشنایی دارند. این نسخه پس از آزاد شدن واردات خودرو در دهه 80 هجری شمسی به ایران آمد. در آن سال ها بازار هاچ بک ها و خودروهای وارداتی تنوع چندانی نداشت. سرانجام نسل سوم یاریس با کد XP130 (مدل هاچ بک) از سال 2011 و کد XP150 (مدل سدان) از سال 2013 به بازار آمد.

یاریس با فرم ها مختلف بدنه، با چهره های مختلف مخصوص بازارهای گوناگون عرضه می شود. اینبار اما احتمال حضور یکی از جذاب ترین مدل های یاریس با اسپرت ترین چهره اش در بازار ایران قوت گرفته بود. یاریس هاچ بک 5 درب که تغییر چهره ای اساسی برای سال 2018 تجربه کرده و از همیشه جذاب تر است. این دومین فیس لیفتی است که بر روی چهره نسل سوم یاریس انجام شده. فرم قسمت جلو چهره یک وال خشمگین را تداعی می کند که به دنبال خوردن پلانگتون هاست! یاریس هاچ بک جدید تیپ های گوناگونی از جمله L ، LE و SE دارد که از نظر سطح تجهیزاتی تفاوت هایی با یکدیگر دارند. با توجه به بازار آپشن پسند ایران، پیش بینی می شد موفقیت نسخه کامل تر بیشتر از تیپ های پایه باشد.

از میان پیشرانه های متنوعی که برای این مدل یاریس در نظر گرفته شده، پیش بینی می شد مدل هیبرید آن در ایران عرضه شود. تویوتا یاریس هیبرید، همچون دیگر خودروهای این خانواده، از یک پیشرانه بنزینی و یک موتور برقی بهره می برد. مصرف بسیار پایین این هاچ بک هیبریدی خنده به لبتان می آورد. یاریس در هر 100 کیلومتر تنها 3.6 لیتر بنزین در سیکل ترکیبی مصرف می کند. این یعنی شاید آدرس پمپ بنزین های اطراف محل زندگی تان را فراموش کنید! یاریس هیبرید از یک پیشرانه بنزینی VVTI با کد 1NZ-FXE بهره می برد. این پیشرانه 4 سیلندر 1497 سی سی حجم دارد و سقف توان آن به 73 اسب بخار می رسد. ماکزیمم گشتاور پیشرانه بنزینی نیز در دور 3600 تا 4800 دور به چرخ های جلو منتقل می شود.

این پیشرانه بنزینی در مدل هیبرید با یک موتور الکتریکی با ولتاژ 520 ولت جفت می شود. قدرت موتور الکتریکی به 45 کیلووات می رسد و این پیشرانه شانه به شانه موتور بنزینی، 169 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. یاریس هیبرید از گیرباکس CVT برخوردار است که ویژگی های آن با توجه به سیستم فنی خودرو تنظیم شده. یاریس هاچ بک هیبرید و ظرف 11.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر می رسد و سقف سرعت آن عدد 165 کیلومتر در ساعت می رسد. با توجه به تعرفه های در نظر گرفته شده برای واردات خودروهای هیبرید و برچسب قیمت تویوتا یاریس هیبرید در بازارهای خارجی، به نظر می رسید این هاچ بک ژاپنی در رنج قیمت 150 میلیون تومان در بازار ایران عرضه شود. رقمی که در حال حاضر می توانید با آن یک ساندرو استپ وی یا یک خودرو چینی رده پایین یا در نهایت متوسط بخرید!

 

منبع: وبسایت جوان خودرو