امروز : چهارشنبه , ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

جاده های کشور به قتلگاه ایرانیان مبدل شده است

بر اساس گزارش شبکه تحقیقاتی سلامت در حوادث ترافیکی، بر اثر تصادف هر ۲۵ ثانیه یک نفر در دنیا جان خود را از دست می دهد، حال در ایران به علت تصادفات در ۲۴ ساعت حدود ۴۵ نفر فوت می کنند.

 افزایش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در سال 97

اولین تصادف رانندگی منجر به مرگ در ایران در سال ۱۳۰۵ در خیابان سپه تهران بین یک خودرو و درشکه ى حامل درویش خان نوازنده مشهور تار اتفاق افتاد. اولین انسانی که در یک حادثه رانندگی جان باخت، یک خانم انگلیسی بود. بریجیت درسکول ۴۴ ساله اولین کسی در دنیا است که در یک سانحه رانندگی جان خود را از دست داده‌ است. او در روز هفدهم آگوست سال ۱۸۹۶ در میدان کریستال پالاس لندن بر اثر تصادف فوت کرد.

صدیف بدری با اشاره به آخرین آمار تصادفات جاده ای در کشور گفت: بر اساس گزارش شبکه تحقیقاتی سلامت در حوادث ترافیکی، بر اثر تصادف هر ۲۵ ثانیه یک نفر در دنیا جان خود را از دست می دهد، حال در ایران به علت تصادفات در ۲۴ ساعت حدود ۴۵ نفر فوت می کنند. از طرف دیگر بر اساس گزارش، اکثرا قربانیان حوادث ترافیکی از اقشار کم درآمد هستند.

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین بر اساس گزارش، روزانه ۱۶۰۰ نفر در اثر تصادفات ترافیکی معلول می شوند که این یک آمار قابل ملاحظه در قیاس با میانگین جهانی است.

از طرفی بر اساس گزارش ها از سال ۱۳۰۵ تا سال ۱۳۸۵، شاهد روند صعودیه آمار تصادفات ترافیکی در ایران هستیم، به طوری که در سال ۸۴ بالغ بر ۳۰ هزار نفر در اثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست داده اند. به طوری که در سال ۸۴ بالغ بر ۳۰ هزار نفر در اثر تصادفات جاده ای جان باخته اند. خبر ناراحت کننده این است که سالانه ۸۰۰ هزار تصادف در ایران روی می‌ دهد که از نظر آمار مرگبارترین حوادث جاده‌ ای، ایران رتبه اول را در جهان دارد. رعایت مقررات و قوانین رانندگی که اصطلاحاً فرهنگ رانندگی گفته می‌ شود، باعث کاهش آمار تصادفات رانندگی است.

به گفته رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای سهم تصادفات رانندگان موتورسیکلت در راه‌ های کشور ۱۸/۵ درصد است. بر اساس گزارش ها، با برنامه ریزی های صورت گرفته از سال ۸۵ تا سال ۹۶، میانگین فوتی های تصادفات ترافیکی کاهش پیدا کرد، به طوری که در سال ۹۶ میزان جان باختگان تصادفات حدود ۱۶ هزار نفر بوده است.

افزایش ۱/۷ درصدی آمار جان باختگان تصادفات رانندگی در ۶ ماهه نخست سال ۹۷

بدری ادامه داد: متأسفانه بار دیگر از سال ۹۶ تاکنون آمار فوتی های تصادفات ترافیکی دارای روند صعودی بوده، و براساس گزارش ها، در ۶ ماهه نخست سال ۹۷، میزان جان باختگان ناشی از تصادفات ترافیکی حدود ۱/۷ درصد افزایش پیدا کرده است و این مسئله یک هشدار جدی محسوب می شود. بیشتر تصادفات رانندگی در نتیجه بی‌ توجهی و بی دقتی و سهل انگاری راننده صورت می‌ گیرد که ضایعات جبران ناپذیری به وجود می‌ آورد.

تعداد زیادی از تصادفات ناشی از انحراف به راست و انحراف به چپ خودروهاست و رانندگان این نوع خودرو بدون توجه به اینکه ممکن است خودروی از جهت چپ و راست بیاید به یکباره بدون زدن چراغ راهنما تغییر لاین و تغییر مسیر می دهند. یکی از عوامل بروز تصادفات جاده ای، راننده است، حال طبق تحقیقات، صرفا اعمال قانون یا جریمه در کاهش آمار تصادفات رانندگی تاثیرگذار نیست، از این رو باید در این عرصه برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد.

یکی دیگر از عوامل بروز تصادفات جاده ای، مسئله راه و جاده است، از این رو بر اساس گزارش ها، حدود ۳ هزار نقطه حادثه خیز در کشور شناسایی شده که در کوتاه مدت قطعا قابل اصلاح نیست، بنابر این در این حوزه نیز باید بودجه و برنامه ریزی بخصوصی صورت گیرد.

خودروهای دارای نقص فنی احتمال بروز تصادف را زیاد می کنند. تعمیرات خودرو به منظور بازدیدهای فنی قبل از استفاده از آن است. چنانچه مشکلی در آن دیده شود قبل از استفاده از آن، نواقص برطرف گردد.

ایمنی خودروها نقش مهمی در جلوگیری از بروز تصادفات رانندگی دارد، حال بر اساس گزارش ها، در ایران، خودرو ایمن و استاندارد زیر ۱۰۰ میلیون تومان وجود ندارد و خودروهایی مانند پراید استاندارد ایمنی ندارند و این خود یک تهدید جدی محسوب می شود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: بر اساس گزارش شبکه تحقیقاتی سلامت در حوادث ترافیکی، بیشترین مرگ و میر حوادث ترافیکی و جاده ای در بازه سنی  ۱۹ تا ۳۹ سال بوده است، از طرف دیگر مدیریت حوادث ترافیکی نیز یکی از مسائل مهم محسوب می شود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: بر اساس این گزارش، برای مدیریت جامع موضوع حوادث ترافیکی، یک نهاد دائمی راهبر لازم است، از این رو این نهاد می تواند در جهت ساماندهی و هم سو کردن وظایف و اقدامات دستگاه های مختلف اقدام کند، در شرایط کنونی حدود ۱۵ نهاد دولتی و ۲۰ دستگاه غیردولتی در این بخش دخیل بوده که خیلی با هم هماهنگ نیستند.

 

منبع:ganjipakhsh.com