امروز : پنجشنبه , ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

هزاران خودروی ناقص در کف کارخانه

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت تمام شده محصولات گروه سایپا به طور عمده بالاتر از قیمت فروش آنهاست و با توجه به اینکه نرخ ارز بیش از سه برابر شده، سرمایه در گردش شرکت دچار چالش جدی شده و کاهش یافته است.

۳۰ هزار خودروی ناقص در کف کارخانه

محمدرضا سروش مدر عامل سایپا در مراسم افتتاح سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات لوازم و مجموعه‌های خودرو، اظهار کرد که اکنون قیمت تمام شده محصولات این گروه بیش از قیمت فروش خودروها در کارخانه است که یک مدل غیرمتعارف در یک بنگاه اقتصادی به‌شمار می‌رود و با این روند نقدینگی و سرمایه در گردش گروه سایپا هر روز کاهش یافته و تداوم این روند آن را به شرایط بدی خواهد رساند.

سروش بیان کرد: به‌دلیل تاخیر ایجاد شده خسارت سنگینی به همه خودروسازان وارد شده و به همین دلیل از مسئولان امر انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر در این خصوص تصمیم‌گیری کنند. وی ادامه داد: یکی از متغیرهای اصلی در اقتصاد کشور نرخ ارز است که وقتی تغییر می‌کند، بر قیمت سایر محصولات اثر می‌گذارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت تمام شده محصولات گروه سایپا به طور عمده بالاتر از قیمت فروش آنهاست و با توجه به اینکه نرخ ارز بیش از سه برابر شده، سرمایه در گردش شرکت دچار چالش جدی شده و کاهش یافته است. اظهارات مدیرعامل سایپا در شرایطی است که زیان ۶ ماهه دو خودروساز بزرگ کشور ۵/ ۵ هزار میلیارد تومان ارزیابی شده است.

مدیرعامل سایپا در بخش دیگری از اظهارات خود به جنجال طرح جایگزینی پراید به جای ساندرو پرداخت و عنوان کرد که به‌دلیل خروج شرکت رنو از کشور، برخی از تعهدات ما به مشتریان مازاد مانده که باید به شکلی پاسخگوی آنها باشیم، به این منظور گزینه‌های مختلفی برای مشتریان پیش‌بینی شده که بخشی از آن با خودروهای موجود و قابل تولید، پوشش داده خواهد شد.

مدیرعامل سایپا در ادامه در پاسخ به دو سوال در مورد قطع ارتباط بانک‌های چینی با سایپا و همچنین پیش‌فروش‌های جدید عنوان کرد که قطع ارتباط با بانک‌های چینی در شیوه تامین و قیمت قطعات موثر است، اما همکاران ما متعهدند تا با حداکثر تلاش به تعهداتی که به مشتریان داریم در حد وسع پاسخگو باشند. وی همچنین پیش‌فروش‌های جدید را بر اساس محصولاتی که قابل عرضه و تولید هستند و امکان تولید آنها وجود دارد، خواند.

سروش تاکید کرد که در برنامه‌های پیش‌فروش، روی خودروهایی که میزان داخلی‌سازی آنها بالا است به‌ویژه ۲ محصول از خانواده پراید و تیبا که نیاز به قطعات خارجی کمتری دارند، تمرکز شده است. مدیرعامل سایپا همچنین در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود ۴۰ هزار خودرو هم‌اکنون در کف مانده و قطعات آن تامین نشده است، تصریح کرد: سایپا کمتر از ۳۰ هزار دستگاه خودرو در کف کارخانه مانده دارد که با توجه به محدودیت‌های بین‌المللی ایجاد شده با کسری قطعه مواجه هستند.

سروش بیان کرد: هیچ شرکت خودروسازی در سطح جهان پیدا نمی‌کنید که ۱۰۰ درصد قطعات و مجموعه‌های خود را در داخل تامین کند و سایپا نیز از این قاعده خارج نیست و برای تامین بخشی از قطعات و مجموعه‌های خود به‌دلیل قیمت و کیفیت مناسب ناگزیر از همکاری با شرکای خارجی است. وی تاکید کرد: خودروی کوییک طراحی همکاران ما در مجموعه سایپا و متعلق به این گروه خودروسازی است، اما ۱۰۰درصد قطعات آن داخلی نیست.

 

منبع: خودرو بانک