در ایران یکی، دو شرکت خودروسازی بهصورت چراغخاموش برنامههایی را برای تولید محصولات برقی و هیبرید پیش بردهاند
سلامتی مردم را فدای تصمیمگیری دیرهنگام مسئولان نکنیم
بسیاری از کشورهای دیگر قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلایندهها و گازهای گلخانهای و حفظ بیشتر محیطزیست، خودروهای تمامالکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند. با توجه به تغییر سیاست کلان کشورهای توسعهیافته بسیاری از شرکتهای خودروسازی در جهان عزم خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جزم کرده و از برنامههای خود بدین منظور در سال گذشته میلادی رونمایی کردهاند. البته افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است شرکتهای خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ بپردازند و هر یک از برنامههای خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند. در ایران نیز یکی، دو شرکت خودروسازی بهصورت چراغخاموش برنامههایی را برای تولید محصولات برقی و هیبرید پیش بردهاند.
سودآوری کنار گذاشتن فسیلیسوزها
مهناز رمضانی، کارشناس صنعت خودرو در این خصوص معتقد است: «مشکلات محیطزیستی بههرحال دیر یا زود اروپا را مجبور به تغییر سیاست میکرد؛ هزینههای سوزاندن سوختهای فسیلی در پیشرانههای وسایل نقلیه، مدیران دولتی اروپا را مجاب کرد تا تحقیقات علمی و محاسبات دقیقی را انجام دهند و میزان سودآوری کنار گذاشتن فسیلیسوزها را بررسی کنند. این امر در ایران نیز اتفاق خواهد افتاد اما چه بهتر که زمان و سلامتی مردم را فدای تصمیمگیری دیرهنگام مسئولان نکنیم.»
۲۰۱۸؛ سال شکوفایی خودروهای هیبرید و تمامالکتریکی
در دهه اخیر خودروهای تمامبرقی از حالت تجملاتی و غیرقابل استفادهای که در نمایشگاههای علم و فناوری وجود داشت، خارج شد و به بازارهای جهانی فروش حرفهای خودرو راه پیدا کرد؛ بهگونهای که تحلیلگران و کارشناسان فعال در حوزه صنعت خودرو، پیشبینی کرده بودند که سال ۲۰۱۸ میلادی، سال شکوفایی خودروهای هیبرید و تمامالکتریکی است و البته همانطور هم شد.
رمضانی در این باره بیان کرد: «اینطور که به نظر میرسد فروش خودروهای هیبرید و تمامالکتریکی که بهعنوان وسایل نقلیه پاک و دوستدار محیطزیست شناخته میشوند، در اروپا بهعنوان یک قاره پیشرفته بسیار بیشتر از حد تصور و پیشبینیها بوده است و درحالیکه انتظار میرفت در ایران نیز این روند به همین ترتیب پیشرفت داشته باشد، متاسفانه به دلیل شناخت محدود تصمیمسازان و مدیران دولتی این روند متوقف شده است. با وجود این میل مخاطبان به خرید خودروهای هیبرید و تمامبرقی در ایران حتی با وجود محدودیتهای دولتی بیش از سالهای گذشته است.»
وی در ادامه تصریح کرد: «وسایل حملونقل عمومی در کشور یکی از بیشترین تاثیرها را روی آلایندگی هوا دارند. یکی از اولویتها برای کاهش آلودگیها در کوتاهمدت، بحث حملونقل عمومی و نوسازی ناوگان این خودروها است. واردات این خودروها تنها با حمایت دولتی تسهیل میشود و البته نوسازی این ناوگان بهویژه با خودروهای هیبرید و برقی، مصرف سوخت را تا حد بسیار زیادی کاهش خواهد داد.»
عبور دنیا از خودروهای هیبرید به سمت پیشرانههای تمامبرقی
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه اظهار داشت: «خودروهای هیبرید دارای مصرف سوخت کمتری نسبت به خودروهای بنزینی هستند اما نکته اینجا است که کشورهای توسعهیافته در حال عبور از خودروهای هیبرید به سمت پیشرانههای تمامبرقی در وسایل نقلیه هستند، درحالیکه کشوری همچون ایران که از جایگاه و سطح بالاتری نسبتبه بسیاری از کشورهای جهان برخوردار بوده، از این تکنولوژی عقب مانده است. این عقبماندگی هیچگاه در خواست مردم نبوده و اتفاقا همواره شناخت درست و بهنگام ایرانیان از نیازهای روزمره خود، مسئولان و تصمیمگیران سطح بالای دولتی را مجبور به همراهی کرده است.»
رمضانی در پایان گفت: «با تمامی این شرایط، به نظر میرسد که اگر دولت به فکر کاهش آلایندگیهای هوا است، باید در کنار واردات خودروهای هیبرید که البته هنوز بلاتکلیف است، اقدامات دیگری مانند نوسازی ناوگان حملونقل با خودروهای مناسب را هم انجام دهد که نیازمند یک برنامهریزی استراتژیک بسیار دقیق است. حال باید دید که برای این معضل چه تدبیری اندیشیده میشود.»
منبع: donyayekhodro.com