جایگاه خودروهای بازار خودروهای برقی جهان

در ایران یکی، ‎دو شرکت خودروسازی به‎صورت چراغ‎خاموش برنامه‎هایی را برای تولید محصولات برقی و هیبرید پیش برده‎اند

سلامتی مردم را فدای تصمیم‎گیری دیرهنگام مسئولان نکنیم

بسیاری از کشورهای دیگر قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط‌زیست، خودروهای تمام‎الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند. با توجه‌ به تغییر سیاست کلان کشورهای توسعه‎یافته بسیاری از شرکت‌های خودروسازی در جهان عزم خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جزم کرده و از برنامه‌های خود بدین منظور در سال گذشته میلادی رونمایی کرده‌اند. البته افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ بپردازند و هر یک از برنامه‌های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند. در ایران نیز یکی، ‎دو شرکت خودروسازی به‎صورت چراغ‎خاموش برنامه‎هایی را برای تولید محصولات برقی و هیبرید پیش برده‎اند.

 سودآوری کنار گذاشتن فسیلی‎سوزها

مهناز رمضانی، کارشناس صنعت خودرو در این خصوص معتقد است: «مشکلات محیط‌زیستی به‎هرحال دیر یا زود اروپا را مجبور به تغییر سیاست ‌می‌کرد؛ هزینه‌های سوزاندن سوخت‌های فسیلی در پیشرانه‌های وسایل نقلیه، مدیران دولتی اروپا را مجاب کرد تا تحقیقات علمی و محاسبات دقیقی را انجام دهند و میزان سودآوری کنار گذاشتن فسیلی‎سوزها را بررسی کنند. این امر در ایران نیز اتفاق خواهد افتاد اما چه بهتر که زمان و سلامتی مردم را فدای تصمیم‎گیری دیرهنگام مسئولان نکنیم

 ۲۰۱۸؛ سال شکوفایی خودروهای هیبرید و تمام‎الکتریکی

در دهه اخیر خودروهای تمام‎برقی از حالت تجملاتی و غیرقابل استفاده‌ای که در نمایشگاه‌های علم و فناوری وجود داشت، خارج شد و به بازارهای جهانی فروش حرفه‌ای خودرو راه پیدا کرد؛ به‌گونه‌ای که تحلیلگران و کارشناسان فعال در حوزه صنعت خودرو، پیش‌بینی کرده بودند که سال ۲۰۱۸ میلادی، سال شکوفایی خودروهای هیبرید و تمام‎الکتریکی است و البته همان‎طور هم شد.

رمضانی در این باره بیان کرد: «این‎طور که به نظر می‌رسد فروش خودروهای هیبرید و تمام‎الکتریکی که به‌عنوان وسایل نقلیه پاک و دوستدار محیط‌زیست شناخته می‌شوند، در اروپا به‌عنوان یک قاره پیشرفته بسیار بیش‎تر از حد تصور و پیش‎بینی‌ها بوده است و درحالی‎که انتظار می‌رفت در ایران نیز این روند به همین ترتیب پیشرفت داشته باشد، متاسفانه به دلیل شناخت محدود تصمیم‎سازان و مدیران دولتی این روند متوقف شده است. با وجود این میل مخاطبان به خرید خودروهای هیبرید و تمام‎برقی در ایران حتی با وجود محدودیت‌های دولتی بیش از سال‌های گذشته است.»

وی در ادامه تصریح کرد: «وسایل حمل‎ونقل عمومی در کشور یکی از بیشترین تاثیرها را روی آلایندگی هوا دارند. یکی از اولویت‌ها برای کاهش آلودگی‌ها در کوتاه‎مدت، بحث حمل‎ونقل عمومی و نوسازی ناوگان این خودروها است. واردات این خودروها تنها با حمایت دولتی تسهیل می‌شود و البته نوسازی این ناوگان به‎ویژه با خودروهای هیبرید و برقی، مصرف سوخت را تا حد بسیار زیادی کاهش خواهد داد.»

عبور دنیا از خودروهای هیبرید به سمت پیشرانه‌های تمام‎برقی

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه اظهار داشت: «خودروهای هیبرید دارای مصرف سوخت کمتری نسبت‌ به خودروهای بنزینی هستند اما نکته این‎جا است که کشورهای توسعه‎یافته در حال عبور از خودروهای هیبرید به سمت پیشرانه‌های تمام‎برقی در وسایل نقلیه هستند، درحالی‌که کشوری همچون ایران که از جایگاه و سطح بالاتری نسبت‌به بسیاری از کشورهای جهان برخوردار بوده، از این تکنولوژی عقب مانده است. این عقب‎ماندگی هیچ‌گاه در خواست مردم نبوده و اتفاقا همواره شناخت درست و ‌بهنگام ایرانیان از نیازهای روزمره خود، مسئولان و تصمیم‌گیران سطح بالای دولتی را مجبور به همراهی کرده است.»

رمضانی در پایان گفت: «با تمامی این شرایط، به نظر می‌رسد که اگر دولت به فکر کاهش آلایندگی‌های هوا است، باید در کنار واردات خودروهای هیبرید که البته هنوز بلاتکلیف است، اقدامات دیگری مانند نوسازی ناوگان حمل‎ونقل با خودروهای مناسب را هم انجام دهد که نیازمند یک برنامه‎ریزی استراتژیک بسیار دقیق است. حال باید دید که برای این معضل چه تدبیری اندیشیده می‌شود.»

 

منبع: donyayekhodro.com