امروز : سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

راهکار برای کشاورزی مدرن

کاربردهای سیستم ردیابی شامل تعیین حدود مزرعه، دیده‏ بانی محصول زراعی و نمونه‏ برداری از خاک می‏توان از تجهیزات مشابهی استفاده نمود. این تجهیزات شامل یک گیرنده ردیاب ، یک دستگاه ثبت داده‏ ها (رایانه قابل حمل و نقل) و نرم ‏افزار ویالون برای ایجاد و نمایش نقشه. به‏ طور معمول، گیرنده ردیاب با آنتن بر روی یک خودرو و یا وسیله نقلیه مشابهی سوار می‏گردد.

کاربردهای GPS در کشاورزی مدرن

هدف اساسی این فناوری، تحقق کشاورزی پایدار است که در قالب افزایش راندمان ، کیفیت تولید و استفاده کاراتر موادشیمیایی و بذر، حفظ انرژی و حفاظت منابع آب و خاک خلاصه می شوند. کشاورزی دقیق یک سیستم مدیریت جامع است که برای بهینه سازی تولید طراحی گردیده است . استفاده از المانهای کلیدی همچون اطلاعات، فناوری و مدیریت، کشاورزی دقیق می تواند در راستای افزایش بازده تولید، بهبود کیفیت محصول، بهبود بازده استفاده از مواد شیمیایی، حفظ انرژی و حفاظت محیط زیست قدم بردارد. سیستم‏های سنجش از راه دور RS، GIS و GPS به کمک این فناوری آمده‏اند تا بتوان با حداقل خطا، مطابق نیاز در مناسب‏ترین زمان و مکان‏ها، نهاده‏ها را به درستی اعمال نمود.

فناوری و عملیات مدیریتی همچون دیده بانی مزرعه، نقشه برداری مزرعه کنترل نرخ متغیر، نقشه محصول و فرآوری پس از برداشت می تواند برای محصولات باغی تطابق یابد. هنوز بیشتر این فناوری در دوران قبل خود قرار دارد. تحقیقات بیشتری لازم است تا اینکه به مرحله پیشرفت برسد. هنگامی که این فناوری عملیاتی گردید، تحقیقات دیگری مورد نیاز خواهد بود تا اثرات و منافع اقتصادی و زیست محیطی بسیاری از المانهای کشاورزی دقیق را روشن سازد.

این اهداف به دو نقطه مهم بحرانی اشاره می کنند بایستی قبل از تطابق هر سیستم تولید به آنها توجه نموده، هزینه ها ومحیط زیست .با ترکیبی مناسب از سیستم‏های سنجش از راه دور و سیستم مکان یابی جهانی و نیز کاربرد حسگرهایی که بتوانند با حداکثر دقت، پارامترهای خاک را اندازه‏گیری نمایند می‏توان به شکوفایی و کاهش چشمگیر هزینه ها و حفظ محیط زیست درصنعت کشاورزی مدرن کشور دست یافت.

 

کاربردهای ردیاب در کشاورزی مدرن یا دقیق

در چندین مورد از کاربردهای سیستم ردیابی شامل تعیین حدود مزرعه، دیده‏بانی محصول زراعی و نمونه‏برداری از خاک می‏توان از تجهیزات مشابهای استفاده نمود. این تجهیزات شامل یک گیرنده ردیاب ، یک دستگاه ثبت داده‏ها (رایانه قابل حمل و نقل) و نرم‏ افزار ویالون برای ایجاد و نمایش نقشه. به‏ طور معمول، گیرنده ردیاب با آنتن بر روی یک خودرو و یا وسیله نقلیه مشابهای سوار می‏گردد.

کاربرد دیگری از سیستم مکان‏یابی جهانی، دیده‏بانی از محصول می‏باشد. با همان تجهیزات مورد استفاده در نقشه‏برداری حدود مزرعه و یا با حمل دستگاه‏ها به‏ صورت پیاده، کشاورز می‏تواند سطوحی از مزرعه که دارای مقادیر زیادی علف‏ هرز، مشکل آفات و یا کمبود مواد غذایی می‏باشد را تشخیص دهد. با ثبت موقعیت‏های مکانی مشکل‏دار به کمک جی پی اس ، و نرم‏افزارهای مناسب، کشاورز می‏تواند به همان موقعیت‏ ها برگشته و به کمک مواد شیمیایی مناسب، مشکل را رفع نماید.

از کاربردهای دیگر GPS در منابع طبیعی می توان به مواردی مثل پیدا کردن پلات , نقاط کنترل زمینی , نمونه های تعلیمی, تصحیح هندسی تصاویر , پیاده کردن مسیر اشاره کرد.


مزایای استفاده از جی پی اس در زمین های کشاورزی

1- ردیابی ماشین آلات کشاورزی
مسلما ماشین آلاتی چون تراکتور، تریلی از جمله ماشین ها ی کشاورزی می باشند که بسیاری از کشاورزها از آن استفاده می نمایند و برای آنها از اهمیت به خصوصی برخوردار است با توجه به این امر با نصب ردیاب خودرو روی ماشین آلات کشاورزی که بتواند مانع از خرابی و سرقت ماشین شوند برای آنها امری ضروری محسوب می گردد، با استفاده از سیستم ردیاب می توانید از میزان مسافت پیموده شده و سالم بودن ماشین ها ی کشاورزی مطلع شوید و بدانید که چه مقدار سوخت مصرف می کنند که در صورت افزایش سوخت به دنبال درست کردن قطعات ماشین بپردازید و البته درنظر داشته باشید که کسانی که حتی ماشین آلاتی چون بذر پاش، کمپاین  دارند می دانند که این ماشین آلات کشاورزی با اینکه بهره وری زیادی دارد اما خرابی و میزان مصرف سوخت زیادی دارد بنابراین برای اجتناب از هزینه های زیادی باید به موقع به آنها برسند و تنها دستگاهی که می تواند کمک کند دستگاه ردیاب خودرو می باشد که به خوبی از خراب شدن ماشین جلوگیری می کند.


2- بهره وری زمین کشاورزی:
با نصب فناوری GPS روی مزارع کشاورزی نه تنها که هزینه گزافی نپرداخته اید بلکه باعث پیشرفت و بهره وری زمین های کشاورزی خود می شوید با نصب دستگاه های  ردیاب در مزارع می توانید از میزان وجود علف های هرز، آفت های موجود ، عدم رسیدگی صحیح به نقاط مختلفی از زمین مطلع شوید و بدانید که چه اندازه باید از آفت کش ها ، کود و آب برای بهره وری بهتر زمین ها استفاده کنید و در عین حال این تکنولوژی باعث می شود از زمان پاشیدن بذر عمق بذر را بدانید و برنامه ریزی برای به موقع رسیدن به زمین کشاورزی و مبارزه با علف های هرز و آفات کشاورزی داشته باشید.


3- نقشه برداری:
با سیستم موقعیت یاب جهانی شما می توانید از این دستگاه برای نقشه کشی زمین های کشاورزی استفاده کنید تا از مرز بین زمین ها مطلع شوید و در عین حال مانعی برای استفاده از زمین توسط کشاورزان دیگر شوید.


4- ردیابی وسایل:
خیلی از کشاورزان نگران دزدیدن وسایلی چون لوله های آبیاری قطره ای، پمپ ها و... هستند که شما می توانید از ردیاب GPS که به صورت خیلی کوچک می باشد برای ردیابی این لوله ها و وسایل استفاده کنید امروزه شاهد ردیاب جی پی اس به اندازه سکه پول هستیم که شما می توانید آنها را روی هر وسیله ای چون کیف، چمدان، اشیا نصب کنید.